Co je Aquaplaning, co jej způsobuje a jak se při něm chovat?
Pojem aquaplaning je u nás již docela známý a každý jej už pravděpodobně někdy slyšel. Co to ale vlastně je?
Aquaplaning
Jedná se o stav, kdy pneumatika ztratí kontakt s vozovkou vlivem velkého množství vody pod ní. Příčina je poměrně jednoduchá – pneumatika nestihne všechnu vodu odvést a ta se tak nahrne před ni. Dochází k vytvoření tzv. vodního klínu a následnému nadlehčení kola, s čímž přichází ztráta trakce a vozidlo se stává v danou chvíli neovladatelným.
Zdroj: www.uniroyal-online.cz
Co jej ovlivňuje
Riziko vzniku aquaplaningu je ovlivněno hned několika faktory. Nejzásadnějším je rychlost a hloubka dezénu. Čím rychleji jedete, tím menší je styková plocha pneumatiky s povrchem a riziko tak roste. Podobně je to i s dezénem – čím menší je jeho hloubka, tím méně vody je schopen odvádět. V případě kvalitních letních pneumatik dochází k tomuto jevu v rychlostech okolo 80 km/h. Nicméně se sjetými pneumatikami se hranice sníží už na 55 km/h. Zároveň se také prodlužuje brzdná dráha ať už na mokru či suchu. Dalším faktorem je například šířka pneumatik, u které platí, že užší lépe prochází skrz vrstvu vody a je tak bezpečnější. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na vhodnou směs pneumatik. Zimní pneumatika nebude při lehce vyšších teplotách dosahovat stejných výsledků jako pneumatika s letní směsí. Důležité je také správné nahuštění a typ vzorku.
Kritická místa
Každého asi jako první napadne velká kaluž a má samozřejmě pravdu. Vyhýbat se obecně místům, kde se dá očekávat větší koncentrace vody, je při jízdě autem (obzvlášť ve vyšších rychlostech) velice dobrý nápad. Největším strašákem jsou však vyjeté podélné koleje, ve kterých dochází k aquaplaningu nejčastěji.
Jak reagovat
Zcela zásadní je držení volantu. V situaci, kdy najedete kolem do hlubší louže, vám volant dá poměrně razantně najevo, že to nebyl moc dobrý nápad. Pokud držíte volant ležérně jednou rukou na horní straně límce volantu, nemáte šanci adekvátně reagovat. Proto doporučujeme držet volant s rukama v rovnovážné poloze „tři čtvrtě na tři“. Získáte tak mnohem větší cit a přesnost řízení, což vám pomůže lépe zvládnout kritické situace. Důležité je držet volant rovně a nesnažit se s autem zápasit. V případě, kdy se pneumatikám vrátí přilnavost s povrchem a vy budete mít kola vytočena nějakým směrem, dojde ke smyku a tím opět ke ztrátě kontroly. Dále bychom doporučili mírně ubrat plyn, případně sešlápnout spojku, nikoliv však brzdit.
Obecně platí, že rychlost a způsob jízdy je potřeba upravit podle stavu vozovky a povětrnostním podmínkám. Při velkém dešti raději zvolněte, ačkoliv vám to dopravní značky nenařizují.
Tipy na kvalitní letní pneumatiky
Kvalitní letní pneumatiky 165/70 R14
Kvalitní letní pneumatiky 175/65 R14
Kvalitní letní pneumatiky 185/60 R14
Kvalitní letní pneumatiky 195/55 R15
Kvalitní letní pneumatiky 195/65 R15
Kvalitní letní pneumatiky 205/55 R16
Kvalitní letní pneumatiky 225/45 R17